Pengertian Definisi
Negara Islam Arti Negara Islam
sekadar ilustrasi artikel ini |
PENDAHULUAN
Pembentukan negara Islam adalah suatu tuntutan dalam Islam.
Ia termasuk dalam perkara tuntutan Fardhu
Kifayah. Kepentingan tentang pembentukan negara Islam ada kaitannya dengan
perlaksanaan syariah, karena syariah tidak dapat dilaksanakan tanpa ada negara
dan kedaulatan politik. Tuntutan perlaksanaan syari‘ah adalah wajib atas Muslim, maka mewujudkan
negara Islam adalah suatu yang wajib.
Dalam kertas kerja ini perbincangan akan ditumpukan kepada perkara
berikut; pengenalan negara Islam, sumber otoritas pembentukannya, syarat-syarat
Kepala Negara Islam, pemilihan Kepala Negara, Kewarganegaraan negara.
PENGENALAN NEGARA ISLAM
Istilah Negara Islam “al-Dawlah Islamiyyah” atau “al-Hukumah
al-Islamiyyah” tidak didapati penggunaannya dalam Quran. Istilah ini merupakan
satu istilah baru. Sungguhpun begitu dalam Qur’an
terdapat istilah-istilah lain yang bisa menjadi asas kepada persoalan ini separti
istilah khalifah, khulafa’ atau khala’if (2) dan juga istilah imam (3), yang
secara umumnya memberi pengartian sebagai pengganti Allah atau khalifah Allah
di bumi atau kepimpinan yang terbatas maksudnya untuk kata imam (4).
Selain daripada istilah-istilah di atas terdapat
istilah-istilah lain lagi separti ulu al-amr, yang bermaksud merujuk kepada
pemerintah atau penguasa (6), perkataan hukum (7) atau hukkam yang bermaksud
merujuk kepada penghukum adil. Antara istilah yang dipakai dalam Qur’an yang
ada kaitan dengan masalah ini ialah istilah umat (8) yang bermaksud kumpulan
manusia yang bersatu berdasarkan agama dan undang-undang (9), istilah kaum (10)
yang bermaksud merujuk kepada kumpulan manusia yang tunduk kepada pemimpin.
Demkian juga istilah syura (11) yang bermaksud merujuk kepada perbincangan dan permusyawaratan
untuk menyelesaikan masalah (12) dan jamaah (13) yang merujuk maksudnya kepada
satu kumpulan yang tunduk kepada pemimpin. Kedua-dua istilah disebut dalam
Hadith Rasulullah s.a.w.
Istilah-istilah yang digunakan dalam dua sumber ini
terkandung di dalamnya maksud kuasa, undang-undang atau perlaksanaannya.
Dengan kata-kata lain istilah-istilah ini dapat dirumuskan
kepada empat perkara besar yaitu otoritas mutlak ialah Allah, manusia sebagai
khalifahNya, otoritas diberikan kepada Rasulullah dan khalifah Rasulullah atau umat, hukum syari’at atau
perlaksanaannya.
Para ulama dalam membincangkan teori politik Islam selalunya
diletakkan di bawah tajuk al-siyasah wa al-immah, al-ahkam al- sultaniyyah,
al-siyasah al-shar’iyyah. Nizam al-hukm fi al-Islam atau nizam al-siyasah fi
al-Islam.
Dalam tulisan ulama tradisional tidak didapati takrif negara
Islam diberikan. Apa yang mereka berikan ialah ciri-cirinya separti
perbincangan mereka tentang Kepala Negara, syarat-syaratnya, cara pemilihannya,
tugasnya dan perkara-perkara lain yang ada kaitan dengan pentadbiran negara. Tetapi di masa
kebelakangan ini terdapat cendekiawan Islam yang coba memberi definisi tentang
negara Islam. Maududi ada mentakrifkan negara Islam ialah negara yang kuasa
mutlaknya pada Allah S.W.T. yang menentukan syariatnya dan syariat itu dibawa
oleh Nabi Muhammad s.a.w. Ia sebuah negara yang tergabung di dalamnya otoritas
mutlak pada Allah dan penyerahan otoritas yang terbatas kepada manusia dalam
perlaksanaan urusan negara yang diakui oleh syara’.(14)
Ada pula yang mentakrifkan bahwa negara Islam tidak ada sedikitpun
persamaan dengan mana-mana sistem kerajaan yang ada. Negara Islam bukanlah
autokratik dan tidak menjadikan ketuanya berkuasa penuh sehingga membolehkannya
berbuat sesuka hati terhadap nyawa dan harta benda orang. Sebuah negara Islam
bebas dari dispotisme. Ia adalah negara berperlembagaan tetapi bukan dalam arti
kata modern yaitu perlembagaan yang ditafsirkan oleh Parlemen atau badan-badan
perwakilan umum. Negara Islam ialah negara berperlembagaan dalam arti bahwa
sesiapa bertanggungjawab mengendalikannya terikat kepada undang-undang dan
syarat-syarat yang ditetapkan oleh al-Qur’an dan al-sunnah.
Abu Zahrah dalam membincangkan konsep negara Islam dan bukan
Islam membawa beberapa pandangan ulama yang terkenal antaranya pandangan Abu
Hanifah yang berpendapat bahwa negara bukan Islam ialah ada tiga syarat yaitu:
1.
Hukum bukan Islam
dilaksanakan di negeri tersebut separti amalan riba, arak, judi dan babi
2.
Negeri itu tidak
ada perhubungan langsung dengan orang Islam.
Malah di segi geografinya terhalang daripada negara Islam. Kalau kawasan bukan Islam itu ada hubungan
dan dikelilingi oleh kawasan Islam ia bukannya Dar-al-harb.
3.
Tidak ada di sana seorang Islam pun
atau kafir dhimmi yang hidup dalam keamanan sebagaimana keamanan Muslim awal
(al-Muhajirin) dengan pengikut-pengikutnya.
Berdasarkan ini bagi Abu Hanifah berpendapat negara Islam
ialah negara yang melaksanakan hukum Islam, orang Islam atau kafir dhimmi berada
di bawah pemerintahan Islam atau pemerintah Islam.
Abu Yusuf, Muhammad dan setengah fuqaha’ lain berpendapat bahwa penentuan negara Islam atau tidak ialah terletak kepada perlaksanaan hukum Islam, jika hukum Islam dilaksanakan maka ia negara Islam dan jika tidak ia bukan negara Islam. Alasan mereka ialah hakikat pembentukan negara ialah daripada asas Islam dan kufur; dinamakan negara Islam jika hukum dan sistem Islam berkuasa dan dinamakan negara bukan Islam jika hukum dan sistem bukan Islam dilaksanakan. (16)
Abu Yusuf, Muhammad dan setengah fuqaha’ lain berpendapat bahwa penentuan negara Islam atau tidak ialah terletak kepada perlaksanaan hukum Islam, jika hukum Islam dilaksanakan maka ia negara Islam dan jika tidak ia bukan negara Islam. Alasan mereka ialah hakikat pembentukan negara ialah daripada asas Islam dan kufur; dinamakan negara Islam jika hukum dan sistem Islam berkuasa dan dinamakan negara bukan Islam jika hukum dan sistem bukan Islam dilaksanakan. (16)
Berdasarkan uraian di atas Abu Zahrah membuat kesimpulan bahwa
pentafsiran fuqaha tentang negara Islam dan bukan Islam terdapat dua poin yaitu:
1.
Poin pandangan pertama
negara Islam diasaskan kepada perjalanan dan perlaksanaan hukum Islam dan
sistemnya, kalau tidak ianya bukan negara Islam.
2.
Poin pandangan kedua
ialah diasaskan kepada keadaan keamanan Muslim dan kawasannya. Kalau orang
Muslim mendapat keamanan sebagaimana keamanan negara Islam awal maka ia adalah
negara Islam. Yaitu negara yang tidak di bawah pengaruh negara lain.
Khilafah
merupakan bagian dari ajaran Islam yang dalam istilah modern disebut dengan
negara Islam (ad daulah al Islamiyyah)
atau sistem pemerintahan Islam (nizham al hukm
fi al Islam). Dalam istilah para fuqaha terdahulu, Khilafah disebut juga
dengan istilah Imamah atau Darul Islam. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 8/407)
Negeri
tempat Khilafah ditegakkan haruslah memenuhi empat kriteria:
1.
Kekuasaan di wilayah itu haruslah otonom bersandar kepada kaum Muslim.
2.
Keamanannya harus terjamin dengan keamanan kaum Muslim. Perlindungan di dalam
dan luar negeri harus pula dengan perlindungan Islam, berasal dari kekuatan
kaum Muslim sebagai kekuatan Islam saja.
3.
Orang yang dibaiat menjadi khalifah harus memenuhi syarat-syarat in’iqad (legal).
4.
Segera secara langsung menerapkan Syariah Islam secara keseluruhan dan
mengemban dakwah Islam. Artinya, Khalifah yang dibaiat itu harus berada di
tengah-tengah rakyat (bukan pemimpin yang terus bersembunyi); memelihara urusan
mereka, menyelesaikan problem mereka serta melaksanakan tugas pemerintahan dan ri’ayah seluruhnya sebagaimana yang
disyariatkan.
SUMBER OTORITAS PEMBENTUKAN NEGARA ISLAM:
Qur’an tidak menyebut secara langsung tentang pembentukan
negara Islam. Sungguhpun begitu ulama mencoba memahami ayat-ayat yang ada kaitan
dengan persoalan ini separti kekuasaan Allah, undang-undang, nubuwwah,
ketaatan, khalifah, umat dan sebagainya dijadikan asas teori kepada pembentukan
negara Islam (18). Kebanyakan ulama dalam membincangkan teori pembentukan
negara Islam ini sumbernya diambil daripada Hadith dan sirah Rasulullah s.a.w.
serta sirah para khulafa’ Rashidun (19).
Keperluan kepada Kepala Negara Islam adalah suatu yang tidak
dapat dinafikan dan Mawardi ada menjelaskan tentang ini katanya, “Kepala Negara
(Imamah) digelar sebagai Khalifah Rasulullah dalam urusan agama dan urusan
dunia, pemilihan orang yang akan menjalankan tugas ini adalah wajib mengikut
ijmak kecuali pendapatnya Asam” (20)m/s 18.
Ibn Hazm berkata bahwa sepakat di kalangan semua ulama ahl-Sunnah, Murjiah, Syiah dan Khawarij tentang wajib diadakan pemimpin negara.
Umat wajib mematuhi imam yang adil yang berupaya menegakkan hukum-hukum Allah
dan memerintah berdasarkan hukum-hukum syara’ yang dibawa oleh Rasulullah
s.a.w.
Qur’an dan Sunnah menegaskan tentang wajib kepada pemilihan Kepala Negara, antaranya firman Allah s.w.t. bermaksud: “Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul serta pemimpin-pemimpin urusan kamu (ulil amri minkum), demikian juga hadith-hadith sahih banyak yang memerintah supaya taat kepada Kepala Negara dan wajib memilih Kepala Negara (22).
Qur’an dan Sunnah menegaskan tentang wajib kepada pemilihan Kepala Negara, antaranya firman Allah s.w.t. bermaksud: “Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul serta pemimpin-pemimpin urusan kamu (ulil amri minkum), demikian juga hadith-hadith sahih banyak yang memerintah supaya taat kepada Kepala Negara dan wajib memilih Kepala Negara (22).
Berdasarkan kepada nas-nas dan uraian-uraian yang diberikan
oleh ulama menunjukkan bahwa keperluan kepada Kepala Negara Islam dan pemilihannya
adalah merupakan satu tuntutan hukum yang mesti dilaksanakan oleh umat.
Pengertian Definisi Negara Islam Arti Negara
Islam
Tidak ada komentar:
Posting Komentar